Norgeskommunekalender.no gratulerer med nye Sandefjord kommune - Norges Kommunekalender

Norgeskommunekalender.no gratulerer med nye Sandefjord kommune

Nye Sandefjord kommune

Fakta om Sandefjord

1. januar 2017 slo kommunene Stokke, Andebu og Sandefjord seg sammen til én kommune; Sandefjord kommune. Dette var den første sammenslåingen i kommunereformen som ble vedtatt av Stortinget i 2014. I forbindelse med sammenslåingen ble det foretatt en grensejustering i Stokke, slik at Vear har blitt en del av Tønsberg.

Sandefjord kommune er Vestfold fylkes mest folkerike kommune med ca. 61 000 innbyggere.

Politisk struktur

Det politiske systemet i Sandefjord kommune består av kommunestyre og formannskap med fem hovedutvalg som tilsvarer de fem kommunalområdene. Kommunestyret er kommunens øverste politiske organ, og ledes av ordføreren.

Kommunevåpen

Sandefjord kommunes nye kommunevåpen ble vedtatt av fellesnemnda 24. mai 2016 og godkjent i statsråd 9. september 2016.

Kommunevåpenet er inspirert av, og en gjengivelse av deler av Hvalfangstmonumentet, et landemerke i Sandefjord, laget av kunstneren Knut Steen og innviet i 1960. Det er inngått en avtale mellom kommunen og Knut Steens familie om bruk av motivet i nye Sandejfords kommunevåpen.

Bakgrunn

Selv om Sandefjordnavnet bevares, er kommunen som etableres 1. januar 2017 helt ny. Og når de tre kommunene Stokke, Andebu og (gamle) Sandefjord går over i historiebøkene, er det naturlig at de respektive kommunevåpnene følger med, og at et helt nytt kommunevåpen utformes.

Fellesnemnda har etablert en egen komite som bestående av folkevalgte fra de tre kommunene, som har ansvaret for denne prosessen. I denne komiteen sitter ordfører i Stokke, Erlend Larsen, ordfører i Andebu, Bjarne Sommerstad og bystyremedlem i Sandefjord, Audun Tjomsland (leder av komiteen).

Sakset fra Regjeringen.no:

Startskudd for nye Sandefjord kommune

Pressemelding | Dato: 31.12.2016

– Norge får 1. nyttårsdag en ny kommune, og jeg vil gratulere alle innbyggerne i nye Sandefjord, sier kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner. Fra 1. januar 2017 er kommunene Stokke, Andebu og Sandefjord én kommune.

Sammenslåingen av de tre Vestfold-kommunene er den første i kommunereformen. Nye Sandefjord kommune får om lag 61 600 innbyggere.

– Jeg vil berømme lokalpolitikerne i de tre kommunene som nå blir nye Sandefjord. De har vært først i løypa i sitt arbeid med å bygge en ny kommune, tatt krevende beslutninger, vært rause med hverandre og vist gjennomføringsevne. Innbyggerne og ansatte med sine tillitsvalgte er også blitt involvert på en god måte, sier Jan Tore Sanner.

Kommunal- og moderniseringsdepartementet vil nå utbetale 30,8 millioner kroner i reformstøtte til den nye kommunen. Dette er midler kommunen kan bruke som de ønsker. I tillegg begynner nå inndelingstilskuddet å løpe. Kommunen får 27,018 millioner kroner (to basistilskudd) årlig i 15 år, før det trappes ned over ytterligere fem år.

Politikere, ansatte og innbyggere har vært i full sving med å etablere nye Sandefjord, i tillegg til at de har opprettholdt driften i de tre opprinnelige kommunene. Kommunen har også bidratt med å dele viktige erfaringer til andre kommuner som skal slå seg sammen i tiden fremover.

– Jeg vet at dette har vært et formidabelt arbeid – og at arbeidet med å skape en ny kommune vil fortsette fremover. Jeg håper likevel dere tar dere tid til å feire denne historiske begivenheten, sier Sanner.

Det er 426 kommuner i Norge fra 1. januar 2017. Fra 1. januar 2018 vil det være 422 kommuner. Da slår Hof og Holmestrand, Larvik og Lardal, Tjøme og Nøtterøy samt Rissa og Leksvik seg sammen til fire nye kommuner. Disse sammenslåingene er vedtatt av Kongen i statsråd i løpet av 2016.

Nye sammenslåinger i kommunereformen skal vedtas av Stortinget våren 2017, etter at regjeringen har lagt fram en stortingsproposisjon med et samlet forslag til ny kommunestruktur i Norge.

Så langt er til sammen 90 kommuner enige om å slå seg sammen til 37 nye kommuner. Dette innebærer at minst hver fjerde innbygger vil bo i en ny kommune i 2020.

– I store deler av landet er det en rekke frivillige vedtak om kommunesammenslåinger. Vi har sett flere endringer for dette de siste tre årene, enn på de siste 50 årene. Vi er på rett spor mot å bygge nye og sterkere kommuner for fremtiden, som vil kunne tilby innbyggerne trygge velferdstjenester med gode fagmiljøer og nye muligheter for næringslivet, sier Sanner.

Dette skrev Norsk kommunalteknisk Forening NKF:

NKF gratulerer

Nye Sandefjord kommune

Fra 1. januar 2017 er kommunene Stokke, Andebu og Sandefjord én kommune.

Sammenslåingen av de tre kommunene er det første resultatet av kommunereformen til Sanner.
Den nye Sandefjord kommune får 61 600 innbyggere.

Den nye kommunen vil få utbetalt 30,8 millioner kroner i reformstøtte. Dette er midler som kommunen kan bruke til det de ønsker.
Politikere, ansatte og innbyggere har vært i full sving med å etablere nye Sandefjord kommune i tillegg til at de har opprettholdt driften i de tre opprinnelige kommunene.
Kommunene har også bidratt med å dele erfaringer med andre kommuner som skal slå seg sammen.

Fra 1. januar er det 426 kommuner i Norge.

Les mer om Sandefjord kommune her