Syv effektive spørsmål som hjelper deg med innovasjon - Norges Kommunekalender

Syv effektive spørsmål som hjelper deg med innovasjon

Illustrasjon artikkel

Syv kjernespørsmål som hjelper deg med innovasjon Hva kan vi lære av de 1000 viktigste innovasjonene som er gjort de siste 3,5 millioner årene? Bill O´Connor fra Autodesk svarer med syv nøkkelspørsmål.

Ideer er gode til de er bevist dårlige – dette er noe av det som preger Silicon Valley-kulturen, ifølge innovasjonsstrateg Bill O´Connor i Autodesk. 

Fredag 10 juni delte O´Connor lærdommen fra Autodesk sitt Innovation Genome-prosjekt for en fullsatt sal på Handelshøyskolen BI. Over 300 hadde meldt seg på seminaret som Hjellnes Consult arrangerte sammen med BI.

– Innovasjon som begrep kan være ganske uklart og omgitt av mye poesi, mener O´Connor. Det å finne en klar definisjon og praktiske tips som lar seg bruke i en travel hverdag, kan være vanskelig. Dette er bakteppet for det tiårige prosjektet hvor Autodesk studerer 1000 innovasjoner som er gjort de siste 3,5 millioner årene - alt fra steinøks og demokrati til kubisme og Twitter.

Innovasjon: endring i den virkelige verden

Forskerne begynte med en egen definisjon.   

– Innovasjon er det å etablere noe nytt og annerledes ute i den virkelige verden som har signifikant påvirkning, forteller O´Connor. (Innovation is the act of establishing something new or different out in the real world that has a significant impact). At innovasjonen skal etableres i den virkelige verden, er ifølge O´Connor høyest på prioriteringslisten. Definisjonen er brukt for å analysere de 1000 viktigste innovasjonene i menneskehetens historie. Forskerne starter med å se på hva som er karakteristisk for en situasjon før innovasjonen, og hvilke kritiske spørsmål som skaper overgangen til innovasjon.

– Vi begynte å se et mønster. Fra en liste på hundre spørsmål til femti, og slik fortsatte vi å bearbeide den ned til det vi fant ut at er de syv mest kraftfulle spørsmålene, forklarer O´Connor.

Disse spørsmålene har gjort det mulig å få til overgangen fra eksisterende tilstand (pre-innovasjon) til innovasjon opp gjennom historien – og de er nyttige for å generere ideer uansett hvilket innovasjonsmål du har satt deg.

Se, bruke, flytte, knytte sammen, endre, lage og forestille

1. Se: Hva kan vi se på annerledes, eller fra et nytt perspektiv?
Ifølge O´Connor er ild et godt eksempel i denne sammenheng: Ild var det verste som kunne skje i den primitive verden. Det var destruktivt og farlig – helt til noen så annerledes på det og innså muligheten til å bruke ild som varme, lys, beskyttelse mot ville dyr, til å lage mat.          

– Dette er det første spørsmålet du bør stille, og er på mange måter moren til alle de andre spørsmålene, sier O´Connor.

2. Bruke: Hva kan vi bruke på en annen måte, eller for første gang?

Et historisk eksempel er damp – kjent i uminnelige tider, men ble ikke utnyttet på en måte som fikk stor betydning før dampmaskinen kom. Internett er et annet eksempel. Mens kattebilder preget nettet da O´Connor begynte å bruke det, kom eBay og tok i bruk nettet til å selge ting.

3.Flytte: Hva kan vi flytte ved å endre posisjon i tid eller rom?

Språk er et enkelt eksempel. Det var muntlig og fløt rundt, før det ble flyttet til papir og ble skriftspråk i tillegg til muntlig. Da fikk språk en helt annen kraft.

– Hva kan vi flytte til andre arenaer? Jeg spør ofte ingeniører hva vi kan lære fra underholdningsindustrien, sier O´Connor.

4. Knytte sammen: Hva kan vi knytte sammen på en ny måte, eller for første gang?

Pil og bue er O´Connors favoritt-eksempel: Menneskeheten brukte spisse spyd i lange tider, men det tok nesten fire hundre tusen år å gå fra spyd til pil og bue – en form spyd knyttet sammen med bue som blir mye mer effektivt.

5. Endre: Hva kan vi endre eller forandre av design og ytelse?

Fra klassisk musikk som spilles etter nedskrevne noter til jazz som improviseres er et godt historisk eksempel på endring.

6. Lage: Hva kan vi lage som er virkelig nytt?

– Dette er det sjeldneste av alle spørsmålene, forteller O´Connor. Mange innovasjoner er om forskjellig, ikke nytt. Han mener penger er et godt eksempel på nytt.

7. Forestille: Hva kan vi forestille oss for å skape en stor opplevelse for noen.

O´Connor karakteriserer dette som et typisk Martin Luther King-spørsmål. Selv om utgangspunktet for å forbedre raseforhold var ganske dårlig, hadde Martin Luther King visjonen.

Ikke overlat noe til tilfeldighetene

Disse universelle spørsmålene kan hjelpe deg til å generere ideer for innovasjonsmålet du har satt.

– Hvis du stiller disse spørsmålene til ditt prosjekt, får du gode resultater. Du bør stille alle spørsmålene og ikke overlate noe til tilfeldighetene, mener O´Connor. I en travel hverdag er det ikke mange som går rundt og tenker på hva som kan endres, flyttes, ses på en annen måte og så videre. Når spørsmålene er stilt og du har fått opp ideer, fortsetter jobben med å prioritere ideene før selve innovasjonen kan realiseres.

Viktig med verktøy

– Bransjen vår blir kritisert for å være lite innovativ. Skal vi komme noen vei, trenger vi gode modeller og verktøy vi kan lære av. Derfor var det viktig for oss å gi flere i bransjen mulighet til å høre Bill O´Connor, sier administrerende direktør Geir Knudsen i Hjellnes Consult. Selskapet inviterte Bill O’ Connor til Oslo og BI, og vi gjør det som et ledd i markeringen av vårt 70-årsjubileum. Vi har planlagt flere aktiviteter i vårt jubileumsår, og dette var ett av flere. Initiativet begynte med at markedsdirektør Roar Smelhus og kollega Monika Wojcik hørte O´Connor på studietur til San Francisco i regi av BI og et masterprogram de har tatt i nyskaping og kommersialisering (innovasjon).

– Foredraget var både inspirerende og lærerikt, og O´Connor har mye nyttig å dele. Som foreleser er han veldig motiverende – og det ligger jo et utrolig grundig analysearbeid bak verktøyet de har utviklet. Vi mener også dette er anvendelig innovasjonsverktøy for mange i vår bransje. Skal vi som bransje bli mer innovative er konkrete verktøy et viktig sted å starte, understreker Smelhus. Litt artig er det også at han representerer et selskap mange i vår næring har et forhold til, veldig mange av oss rådgivere benytter jo programvare fra Autodesk.